Ghid pentru încărcarea mașinilor electrice și hibride
12 aprilie 2024
Tot ce trebuie să știi despre încărcarea mașinii tale electrice sau hibride, oriunde te-ai afla.
Ți-am pregătit o serie de sfaturi pentru a-ți asigura cea mai bună experiență de încărcare. Descoperă în rândurile de mai jos ce factori vei lua în considerare pentru a fi mereu pregătit de drum la volanul mașinii tale electrice sau hibride.
1. Opțiuni pentru spațiul unde efectuezi încărcarea
Reîncărcare la domiciliu sau la sediul companiei unde lucrezi: dacă vrei confortul de a avea o stație de încărcare pentru mașini electrice care să fie întotdeauna disponibilă, poți alege să instalezi una acasă sau în parcarea de la locul de muncă. Instalarea stației de încărcare este efectuată de o echipă de consultanți și tehnicieni specializați, care te vor ghida prin proces, de la alegerea celui mai potrivit model pentru nevoile tale, până la finalizarea instalării. În multe cazuri este furnizată, de asemenea, asistența tehnică (mentenanța) pentru stația de încărcare.
Reîncărcare publică: dacă te afli în deplasare, poți să te bazezi pe stațiile de încărcare publice, disponibile în orașe și în afara acestora. Pentru a le utiliza, asigură-te că ai un card sau aplicația unuia dintre operatorii de servicii de reîncărcare.
2. De ce ai nevoie pentru încărcarea mașinii la domiciliu
- punct de încărcare (stația personală de încărcare);
- cablu de încărcare;
- aplicația PPC blue în care se asociază stația. Din aplicație sau cu ajutorul cardului RFID atașat contului, se pot iniția sesiuni de încărcare. Plata nu este necesară, iar utilizatorul va achita costul energiei pe factura primită de la furnizorul de energie.
3. De ce ai nevoie pentru încărcarea mașinii la stații publice
- punct de încărcare (stația publică de încărcare);
- cablu de încărcare;
- cont de client în aplicația mobilă PPC blue, un produs activ și un card bancar atașat contului de client pentru efectuarea plății online;
- adițional, o sesiune poate fi inițiată și cu ajutorul unui card RFID atașat contului de client în aplicația PPC blue, iar facturarea și plata se vor efectua în baza cardului bancar adăugat la cont.
4. Ce trebuie să știi despre bateria mașinii tale electrice
În primul rând, este important să știi că nu este nevoie să descarci complet bateria și apoi să o încarci complet. În cazul bateriilor moderne de litiu utilizate pentru vehicule, cele mai utile sesiuni de încărcare sunt cele parțiale scurte. Și majoritatea mașinilor electrice permit încărcarea parțială în reprize scurte. Timpul de încărcare în aceste cazuri poate fi chiar foarte scurt. Poți monitoriza starea de încărcare cu ajutorul aplicației PPC blue care transmite informații în timp real despre cantitatea de kWh încărcați, puterea de încărcare și durata sesiunii.
5. Cât durează încărcarea unei mașini electrice
Timpul de încărcare depinde de puterea de încărcare (puterea în kW a prizei de pe stația de încărcare), de puterea maximă acceptată de încărcătorul de bord al vehiculului, de tipul de cablu utilizat și, desigur, de capacitatea de stocare a bateriei şi de nivelul de încărcare. De obicei, pentru o mașină medie cu o baterie de 25 de kWh sunt necesare:
- 8 ore de încărcare la domiciliu (cu o putere medie de 3 kWh)
- 2 ore de încărcare la stațiile de încărcare mai rapide (cu putere cuprinsă între 7,4 și 22 kWh)
- 30 de minute de încărcare la stații de încărcare chiar mai rapide (cu putere cuprinsă între 43 kWh și 50 kWh).
6. De ce o stație de încărcare pentru mașini electrice și nu o priză?
O stație de încărcare dedicată asigură o siguranță maximă și oferă clienților funcții suplimentare în comparație cu o priză simplă, cum ar fi:
- urmărirea consumului și costul tarifelor
- posibilitatea de a regla puterea de încărcare utilizată (de exemplu, prin reducerea puterii pentru a te asigura că alte aparate de uz casnic pot fi utilizate în același timp)
- posibilitatea de a programa încărcarea de la distanță, pe baza costului orar al energiei electrice sau a altor necesități, atunci când sistemul de reglementare permite acest lucru
- informații în timp real privind starea de încărcare
- optimizarea încărcării coordonate cu energia electrică generată de instalația fotovoltaică proprie a utilizatorului, dacă există.
7. Un contor nou pentru stația de încărcare de acasă?
Nu este nevoie de un contor nou pentru conectarea la sistemul electric de acasă. În cazul în care alimentarea cu energie a contorului este limitată la o anumită putere (de exemplu, la 3 kWh), pot fi utilizate stațiile inteligente de încărcare pentru reglarea curentului sau poți încărca noaptea, când alte dispozitive cu consum crescut de energie nu sunt de obicei în funcțiune. Dacă ai nevoi diferite, va trebui să soliciți un spor de putere.
8. Cablul de încărcare: un detaliu care contează
Cablul de încărcare este livrat împreună cu mașina ta electrică și va avea un conector care permite conectarea la priza de alimentare sau la priza de mașină și la un conector de tipul dat, pentru conectare la priza stației de încărcare. În prezent, există mai multe tipuri de cabluri de încărcare pe piață, dar utilizat pe scară largă în Europa (cu excepția Franței) este cel denumit Mennekes. Acesta încarcă autovehiculele în curent alternativ monofazat sau trifazat până la 22 kW la priza de încărcare și până la 43 kW prin conectorul de pe cablul conectat, atașat la infrastructura de încărcare. Așa-numita priză și cablu 3A de tip Scame sunt acum utilizate doar pentru vehicule ușoare, cum ar fi scutere și micro-vehicule, încărcând în regim monofazat la o putere maximă de 3,7 kW.
În Statele Unite și Japonia, încărcarea în curent alternativ se realizează prin cabluri atașate la infrastructura de încărcare. Prin urmare, cablul va avea un conector care va fi introdus la priza de încărcare a mașinii. Conectorul este un tip 1, numit Yazaki, și încarcă autovehiculul în curent alternativ monofazat, la o putere maximă de încărcare de 7,4 kW.
Pentru încărcarea cu curent continuu, cablurile sunt atașate la infrastructura de încărcare, iar conectorii acestora sunt după cum urmează:
- Modul 4 - Conectorul CHAdeMO
- Modul 4 - Conector COMBO1 și CCS COMBO2 CCS (sistem combinat de încărcare)
Cablul cu conector CHAdeMO este cel mai comun standard pentru încărcarea rapidă în curent continuu și este utilizat, de exemplu, pentru vehiculele Nissan, Mitsubishi, Peugeot și Citroën. În prezent, acesta încarcă pe infrastructura internațională de încărcare rapidă, la o putere maximă de 50 kW, dar ar putea să încarce la rate de putere chiar mai mari.
Cablul CCS COMBO2 este utilizat de unii producători europeni de automobile, cum ar fi BMW și Volkswagen, în timp ce cablul CCS COMBO1 este utilizat în principal de producătorii auto japonezi și americani. Cablul CCS COMBO 2 permite atât încărcarea rapidă în curent continuu, cât și încărcarea lentă în curent alternativ și este instalat în prezent pe infrastructura internațională de încărcare rapidă în curent continuu, la o putere maximă de 50 kW, dar poate încărca la niveluri de putere chiar mai mari. Producătorii de automobile aleg limita de putere care trebuie aplicată.
Există și un standard utilizat numai de Tesla cu un singur conector de tip 2 atât pentru încărcarea în curent alternativ, cât și pentru încărcarea în curent continuu. Atunci când este utilizat în curent continuu, acesta încarcă exclusiv cu Tesla Superchargers pe baza unui protocol brevetat.
Primul pas este să verifici compatibilitatea prizei auto cu standardul stației de încărcare. La achiziționarea unei mașini, fiecare producător furnizează unul sau două cabluri, care pot fi utilizate pentru prizele corespunzătoare la stațiile de încărcare.
Nu uita, mașina electrică achiziționată sau închiriată este întotdeauna echipată cu un cablu de încărcare! Dacă vei dori să cumperi un alt cablu, compatibil cu alte prize, îl poți cumpăra online sau de la dealer, iar costurile variază în funcție de putere. Stațiile publice rapide și ultra-rapide PPC blue sunt deja echipate cu cablu de încărcare.